Cider o calvadosprovning på Kiviks musteri

När jag fyllde 50 år fick jag "Cider o calvadosprovning för 2". I fredags bar det av till Kiviks musteri med min make. Det är något med Österlen som får mig att må så oerhört bra. Långt borta från vinstdrivade mat- o klädkedjors hets till att få uppleva människor som sätter sin egen prägel på sina hantverksverksamheter. Jag får ståpäls på hela kroppen.

Då börjar vi:

Thumbnail

"Välkomstdrinken" varm o kallt äpplevin. Innehåll: äpple, vanilj o kanel dvs. flytande äpplekaka. Kan avnjudas varm eller kall. Vi i fick den varm, sött o gott.


Thumbnail                                                  

Väl inpackad innan besöket i vinfabriken


Thumbnail

Vi fick provsmaka "råvinet", som är basen för cider, direkt från vintanken. Torrt o surt så näsan krylla sig.

Thumbnail

En drink innan maten. Rött höstvin gjort på tranbär o blåbär.

Thumbnail

En "tapastallrik" med lax, rostbiff, patejer o ost. MUMS.....

Thumbnail

....detta gled ner i magen tillsammans med torr o halvtorr cider gjord på Astrakanäpplen.

Thumbnail

Kvällen avslutads med tryffel o calvados. En calvados var en 4-årig o en 12-årig båda lagrade på ekfat.










Kommentarer
Postat av: linn

Vilken trevlig grej!! Ser supermysigt ut!

2011-10-09 @ 18:38:18
URL: http://www.drivkraften.blgg.se
Postat av: Monica

Linn: Det var i en supermysig "källarhåla", som var upplyst endast med sterarinljus, som vi satt i. Väggarna var "dekorerade" med inmurade ekfat. Jag rekommenderar upplevelsen varmt.

2011-10-10 @ 09:06:42
URL: http://balansenergi.blogg.se/
Postat av: linn

Det ska jag verkligen behålla i minnet! Även fast jag inte är så storförtjust i cider... Vem vet, jag kanske blir omvänd?

2011-10-10 @ 19:30:45
URL: http://www.drivkraften.blgg.se
Postat av: Monica

Jag tror säkert du kan bli omvänd. Det är som med vin - vilket vin passar till vilken mat. Ska du köpa cider så gör det på systembolaget.

2011-10-11 @ 07:42:11
URL: http://balansenergi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0